Back to home

Over Asma Claassen

Share
Over Asma Claassen

Asma Claassen werd in 1968 geboren als Mascha Dominique Claassen in Haarlem en groeide op in een katholiek gezin. Na haar bekering tot de islam in 1988 switchte zij van de studie Russisch naar Arabisch aan de vakgroep Talen en Culturen van het Islamitische Midden Oosten aan de RUL, een taal die nog steeds haar grote liefde is.

In 1997 startte Asma Claassen in Delft een eigen, Nederlandstalige, islamitische peutergroep, Ababil genaamd, waarvoor zij een eigen curriculum ontwikkelde, waarbinnen alle ontwikkelingsgebieden van de peuters werden gestimuleerd aan de hand van islamitische thema’s en verhalen.

Van 1999 – 2010 verzorgde Asma de godsdienstlessen aan de kleuters en groep 3 van IBS El Furkan en Ababil in Schiedam. In 2004 behaalde zij haar PABO-diploma. Naast haar werk als leerkracht hield Asma Claassen zich in bredere  zin bezig met het coördineren van de identiteit op de twee scholen en het ontwikkelen van identiteit-gerelateerd materiaal dat ook buiten de godsdienstlessen om ingezet kon worden binnen het onderwijs. Zo zette zij de thema’s Sinterklaas en Kerst van de VVE-methode Piramide om tot de islamitische thema’s Ramadan en Idoel Fitr en Hadj en Idoel Adha. Daarnaast ontwikkelde zij met haar collega Mustafa Sert lesmateriaal dat gebruikt kan worden naast de reguliere methodes natuuronderwijs. Uitgangspunt hierbij is de natuur als schepping van Allah en het besef dat niets zomaar vanzelf tot stand is gekomen.

Met onder meer dezelfde collega zette Asma een uitgeverij voor islamitisch onderwijs op (www.suvio.nl), waar zij nog steeds door haarzelf geschreven en/of vertaalde islamitische kinderboeken en ander materiaal uitgeeft. Bij het uitgeven van haar kinderboeken werkt zij nauw samen met haar collega Mustafa Sert en haar broer Sjoerd Claassen, die de vormgeving van de meeste boeken voor zijn rekening neemt.

In 2010 werd Asma Claassen aangenomen bij de Islamitische Schoolbesturen Organisatie (ISBO) om als beleidsadviseur de identiteit op de bij de ISBO aangesloten scholen te helpen versterken.

Zij ontwikkelde identiteitsbeleid voor verschillende scholen en werkte 3 jaar aan de godsdienstmethode Al Amana, die inmiddels alweer enkele jaren op veel islamitische basisscholen gebruikt wordt van groep 3-8. Ook ontwikkelde zij, volledig vanuit islamitisch referentiekader, een methode voor seksuele voorlichting ‘Help! Ik word volwassen’ voor jongens en meisjes, waarin tevens de nieuwe kerndoelen ‘seksuele diversiteit’ zijn opgenomen. Ook deze methode wordt inmiddels op de meeste islamitische basisscholen gebruikt. In maart 2017 wordt de laatste hand gelegd aan haar nieuwe godsdienstmethode voor peuters en kleuters ‘Lang Leve Islam – een maxi-methode voor mini-moslims’, waarin spel en verhalen centraal staan.

Daarnaast organiseerde Asma Claassen ook nog de eerste landelijke islamkennisquiz, waarbij de groepen 8 van islamitische basisscholen van over het hele land, na het bestuderen van een islamitisch thema, met elkaar strijden om de felbegeerde hoofdprijs, een volledig verzorgde Oemrah voor 4 personen.

Van 2012-2015 was Asma Claassen verder ook nog actief als (eind-)redacteur van de eerste moslimkrant van Nederland, Moslim Vandaag.

Asma is verder ook erg maatschappelijk betrokken. Zo is zij bijvoorbeeld secretaris van de door de islam geïnspireerde partij NIDA te Rotterdam.

Please check your instagram details.