Wie is Asma Claassen?
"Waar visie wortelt in waarden"
Een literaire biografie van Asma Claassen
Er zijn mensen die beleid maken. En er zijn mensen die geschiedenis vormen. Asma Claassen doet beide — stil, standvastig en met een diepe toewijding aan de ziel van het islamitisch onderwijs in Nederland.
Geboren in een tijd waarin de institutionele positie van islamitische scholen nog wankel was, groeide zij uit tot een van de meest invloedrijke stemmen in het veld. Niet door lawaai, maar door helderheid. Niet door prestige, maar door principes. Haar naam komt zelden met opsmuk. Maar wie haar werk kent, weet: dit is iemand die bouwt aan fundamenten die blijven staan als de storm is gaan liggen.
Vanuit haar rol als beleidsadviseur identiteit bij de ISBO, jarenlang als enige met die portefeuille, drukte ze een stempel op hoe islamitische identiteit niet slechts verdedigd maar actief belichaamd kan worden. Haar kracht lag in de synthese: ze bewoog moeiteloos tussen klaslokaal en huiskamer, tussen de Qur’an en het inspectiekader, tussen de zachte taal van spiritualiteit en de harde taal van regelgeving. Waar anderen een kloof zagen, zag zij een brug.
Wat haar onderscheidt, is de wijze waarop ze altijd het grotere verhaal meedraagt. Elke lesmethode, elke beleidslijn, elk curriculumonderdeel is bij haar doordrenkt van een bewustzijn van erfgoed én toekomst. Ze onderwijst niet alleen; ze cultiveert — burgerschap, bewustzijn, weerbaarheid, met wortels in de Maqāṣid Shariah en takken die reiken naar de leefomgeving waarin haar leerlingen opgroeien.
Zonder zich ooit op te werpen als boegbeeld, is ze voor velen precies dat geworden. Haar werk is het stille bewijs dat zachte krachten werkelijk sterker zijn — mits ze geworteld zijn in kennis, gedragen door intentie, en gericht op het welzijn van een gemeenschap.
Asma Claassen is geen uitzondering op een regel. Zij is de belichaming van een andere regel. Een regel die zegt: leiderschap is dienstbaarheid. En dienstbaarheid is vorming. Niet voor even, maar voor generaties.
Uitgebreide bibliografie:
Asma Claassen werd in 1968 in Haarlem geboren. In 1988 bekeerde zij zich tot de islam. Sindsdien zet zij zich in voor alles wat maar enigszins met islam, onderwijs, educatie, identiteit of maatschappij te maken heeft.
Na het behalen van haar Gymnasiumdiploma studeerde zij Russisch en Arabisch aan de RUL.
Hierna volgde zij gedurende 14 jaar verschillende halaqaat en gaf ze de door haar opgedane kennis over tarbiya islamiyyah en tajwied door aan vele andere studenten, met name eerste generatie Nederlandse moslims.
In 1997 richtte zij samen met enkele andere pioniers de eerste islamitische peutergroep met Nederlands als voertaal op (Ababil). Vervolgens werkte zij 11 jaar als (godsdienst-)leerkracht en identiteitscoördinator op twee islamitische basisscholen in Schiedam. In 2004 behaalde zij haar PABO diploma en direct ook een aantal certificaten op het gebied van Startblokken Basisontwikkeling en Piramide, enkele VVE projecten.
Tijdens haar werk op de islamitische basisscholen viel het gebrek aan islamitische kinderboeken en lesmateriaal op. Om dat gat te dichten begon zij zelf met het schrijven van enkele educatieve islamitische kinderboeken voor gebruik op school en daarbuiten. In 2005, toen het aantal boeken een aardige omvang begon aan te nemen, besloot zij samen met enkele collega’s om een eigen Stichting, Uitgeverij voor Islamitisch Onderwijs, op te zetten, suvio.nl, waarvoor zij onder andere de methode Islamitische Geschiedenis ontwikkelde.
In 2008 kwam daar nog een nevenactiviteit bij, toen zij als redacteur en later als eindredacteur deel ging uitmaken van de eerste moslimkrant van Nederland, MoslimVandaag (niet te verwarren met de Moslimkrant, een vergissing die helaas nog wel eens wordt gemaakt).
Van 2009-2012 was Asma Claassen bestuurslid van het Mosliminformatiecentrum in Den Haag, het eerste islamitische centrum voor bekeerlingen dat in de jaren '80 werd opgezet door Abdelwahid en Farida van Bommel.
In 2010 werd Asma Claassen aangenomen bij de Islamitische Schoolbesturen Organisatie (ISBO) om als Expert Onderwijs en Identiteit de identiteit op de bij de ISBO aangesloten scholen te helpen versterken.
Zij verzorgde het identiteitsbeleid voor verschillende scholen, en ontwikkelde diverse lesmethodes, waaronder de godsdienstmethode voor groep 3-8, Al Amana, die al jaren met grote tevredenheid gebruikt wordt op een groot aantal islamitische basisscholen. Daarnaast verzorgde zij op tientallen scholen opvoedcursussen aan honderden enthousiaste ouders.
Tussen 2010 en 2015 was zij naast bestuurslid ook een van de vaste vrouwelijke spreeksters bij Centrum de Middenweg in Rotterdam. In die hoedanigheid zette ze ook het allereerste mentorproject voor nieuwe moslims op.
In 2015 kwam haar bestseller uit, een methode voor seksuele voorlichting ‘Help! Ik word volwassen’ voor jongens en meisjes, waarin de, destijds nieuwe, verplichte kerndoelen ‘seksuele diversiteit’ werden opgenomen, volledig vormgegeven vanuit islamitisch referentiekader.
Eveneens in 2015 maakt Fahd el Kanderi als onderdeel van de serie 'Bil Qur'an Ihtadayt' een reportage over haar die tijdens de Ramadan viraal ging. In datzelfde jaar zond ook de TRT in het kader van het populaire programma 'Degisen Hayatlar' een reportage uit die vooral in Turkse kringen veel waardering opriep voor haar werk. In 2019 kwam er een vervolg op in de vorm van het programma 'Ihtida Öyküleri' bij Diyanet TV.
Van 2016-2020 was Asma Claassen externe assessor tijdens het eindassessment van studenten aan de Lerarenopleiding Islam van INHOLLAND.
Sinds 2017 is Asma Claassen directeur van haar eigen onderwijskundig bureau 'Islam-Wise', als project onder haar stichting SUVIO.nl, en zet zij al haar expertise op het gebied van onderwijs, opvoeding, islam, burgerschap, NLP en het ontwikkelen van kinderboeken en lesmethodes in om volledig te kunnen voldoen aan al uw vragen en wensen op dit gebied.
In maart 2017 verscheen de godsdienstmethode ‘Lang Leve Islam – een maxi-methode voor mini-moslims’ voor peuters en kleuters van haar hand, waarin spel en verhalen centraal staan. Deze methode werd uitgegeven bij de ISBO.
In 2018 volgde zij in Kopenhagen het Bayyinah Dream Program bij Nouman Ali Khan. Zij vertaalde het populaire onderwijs programma, dat studenten in staat stelt zich in zeer korte tijd de grammatica van de Qur'an eigen te maken, naar het Nederlands en wist daarvoor de copyrights te bemachtigen voor het Nederlandse publiek.
Asma Claassen organiseerde tussen 2012 en 2019 ook nog de Landelijke Islamkennisquiz voor de groepen 8 van alle islamitische basisscholen, waarvoor de leerlingen zich moesten verdiepen in islamitische thema's als het Leven van de Profeet Mohammed (v.z.m.h.) en De Islamitische Geschiedenis van Europa om in aanmerking te kunnen komen voor de felbegeerde hoofdprijs: Een Oemrah met één van hun ouders.
In diezelfde periode verzorgde zij daarnaast ook enkele studiereizen voor schoolbesturen en onderwijspersoneel naar verschillende onderwijsorganisaties in binnen- en buitenland.
In 2019 rondde Asma Claassen zowel haar NLP Practitioner als haar NLP Master Practioner–opleiding succesvol af.
In 2020 hield Asma Claassen zich beroepsmatig vooral bezig met het opzetten van de ISBO Academie en het ontwikkelen van de maandelijkse ISBO nieuwsbrief.
In datzelfde jaar maakte de Amsterdamse studentenvereniging ISA een Podcast met als titel
'Bekering, Islamitisch Onderwijs, Politiek en Activisme' waarin Asma Claassen werd geïnterviewd over haar bezigheden.
Van 2020-2021 volgde Asma de cursus gebarentaal van SIMODO om in staat te zijn beter te communiceren met doven en slechthorenden. Zij geeft ook regelmatig lezingen aan dove en slechthorende moslims via dezelfde stichting.
Naast haar werk als Expert Onderwijs en Identiteit gaf Asma Claassen de laatste jaren regelmatig lezingen bij verschillende andere islamitische organisaties en moskeeën. Zij geeft als ervaringsdeskundige ook regelmatig lezingen en cursussen aan bekeerlingen en begeleiders van bekeerlingen. Eerst deed zij dat bij Centrum de Middenweg in Rotterdam en later vooral via het Steunpunt Nieuwe Moslima’s Nederland, waarvan zij een van de oprichtsters was.
De laatste jaren weten ook diverse gemeentes, universiteiten en onderzoeksbureaus Asma Claassen te vinden en winnen zij haar expertise in over verschillende zaken die raken aan islam, opvoeding, onderwijs, burgerschap, discriminatie en identiteit.
Tenslotte was Asma Claassen van 2016-2022 ook nog maatschappelijk actief als secretaris van het bestuur van de op de islam geïnspireerde partij NIDA, die in 2014 begon als lokale Rotterdamse partij, daarna enkele zetels behaalde in andere steden als Den Haag, Almere en Amsterdam en vervolgens in 2021 besloot als politieke en maatschappelijke beweging onder NIDA 2.0 verder te gaan.