GA VANDAAG NOG AAN DE SLAG!

Bel nu: (+31) 06 44 65 50 74


E-mail: info@islam-wise.nl


Brug Naar Burgerschap 


Zoals bekend, zijn de eisen die worden gesteld aan het burgerschapsonderwijs in 2022 bij wet geïntensiveerd.


Hadden scholen tot 2022 nog de nodige vrijheid bij de invulling van het burgerschapscurriculum; onder de nieuwe wet is die ruimte beperkter geworden.


Alle scholen in Nederland zijn genoodzaakt om hun burgerschapsonderwijs aan de nieuwe eisen aan te passen. Alles bij het oude laten of het onderwijs alleen op papier aanpassen is geen optie.


Islamitische scholen staan voor de vraag hoe zij het burgerschapsonderwijs zo kunnen inrichten, dat het recht doet aan hun islamitische identiteit en voldoet aan de eisen van de wet. De indruk wordt wel gewekt dat het nakomen van de wettelijke eisen noodzakelijkerwijs moet leiden tot een afzwakking van de islamitische signatuur. De gedachte is dan dat de islam en de democratische rechtstaat onverenigbare waarden zijn, zodat de islam wel zal moeten inleveren. Tijdens het debat over de nieuwe burgerschapseisen is dat standpunt door enkele politici verwoord.


De medewerkers van Brug naar Burgerschap vinden echter dat de wettelijke eisen en het islamitische burgerschapsonderwijs juist zeer goed met elkaar verenigbaar zijn en elkaar zelfs kunnen versterken. Zij assisteren scholen bij het inrichten van burgerschapsonderwijs dat kracht put uit de islam én aansluit bij de criteria van de Inspectie voor het Onderwijs.


Daarbij worden de burgerschapswaarden van de islam benadrukt en wordt aan derden, zoals de Inspectie voor het Onderwijs, uitgelegd waarom deze zeer goed passen in de democratische rechtstaat. Voor elementen die de nieuwe wet in het onderwijs benadrukt wil zien worden islamitische tegenhangers – receptoren – zichtbaar gemaakt.


Het team van Brug naar Burgerschap bestaat uit medewerkers die enerzijds over expertise beschikken op het terrein van didactiek, pedagogiek, tarbiya en islamitische theologie .en anderzijds deskundigheid hebben ten aanzien van het werken met de overheid, het ontwikkelen van beleid en het uitleggen van de islam


Website: https://toenkomst.nl


Burgerschap op Islamitische Scholen


Hoe behoud je als school een sterke islamitische identiteit en vertaal je die op een voor de overheid/inspectie acceptabele wijze


Betreft: Uitnodiging Themabijeenkomst 12 oktober 2023

Geachte directie, bestuursleden en ouders binnen het islamitisch onderwijs,


Assalamu alaykum wr.wb.


Burgerschap zit al sinds een aantal jaar in het hart van het onderwijs, ook op onze scholen. Veel scholen hadden burgerschap zelfs al hoog in het vaandel staan voordat de overheid kwam met deze nieuwe wet. Immers, burgerschap is al eeuwen een belangrijk onderdeel van het leven van (bewuste) moslims, juist omdat zij daartoe geïnspireerd zijn vanuit hun religie, de islam. Een sterke identiteit en burgerschapsonderwijs gaan dan ook heel goed samen. Zoals u weet is het burgerschapsonderwijs sinds de nieuwe burgerschapsopdracht van 1 augustus 2021 nog steviger in het onderwijs verankerd met een verduidelijking van de wet die dateert uit 2016.


Onderdeel van de verduidelijking is dat het burgerschapsonderwijs ‘doelgericht en samenhangend’ actief burgerschap en sociale cohesie bevordert, en dat het is gericht op respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische basiswaarden, dat leerlingen sociale en maatschappelijke competenties ontwikkelen, en dat de school een actieve oefenplaats biedt hiervoor. 


In 2020 en 2021 zijn de scholen over de implicatie en de implementatie van deze nieuwe burgerschapsopdracht geïnformeerd en op weg geholpen door middel van het project ‘Burgerschap op de Basisschool’. Samen met Mark Bos, ambassadeur van het project vanuit de PO Raad en de Stichting School en Veiligheid, heeft Asma Claassen als Expert Onderwijs, Tarbiya en Identiteit, de scholen geholpen burgerschap nog steviger op de kaart te zetten door het organiseren van informerende sessies en de scholen die daar behoefte aan hadden te begeleiden bij het maken van hun beleidsplannen en doelen. De specifieke insteek daarbij was altijd om te kijken hoe zij hun islamitische identiteit en de daaruit afgeleide kernwaarden daarbij leidend konden laten zijn. 

Share by: